Glansen er gået af Ford Mustang!
Den ikoniske amerikaner dumper med et brag i den nyeste crashtest foretaget af Euro NCAP.
Kun to ud af fem stjerne formåede den at hive sig op på.
Og det får danske FDM til at fraråde at købe bilen.
“Det svært at gøre andet. Bilen dumper med et brag i kollisionstesten, og de sikkerhedssystemer, der efterhånden er standard i de fleste nye biler, fås slet ikke til Ford Mustang. Bilen opgraderes ganske vist senere i år med både automatisk nødbremse og linjevogter, men det ændrer ikke ved, at bilen her og nu er langt under det sikkerhedsniveau, Ford ellers er kendt for,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Så har du set dig varm på en Mustang, er det nok klogt at vente til næste år med at købe.
For en sikkerheds skyld!
“Resultatet er naturligvis skuffende for Ford – specielt, set i lyset af at Ford Mustang har opnået fem stjerner i NHTAs (The National Highway Traffic Safety Administration) crash test, USNCAP. Mustang er en sikker bil der møder, eller overstiger alle gældende sikkerhedsstandarder på globalt plan. Euro NCAP bedømmer de testede bilmodeller ud fra fire kriterier. Mustang opnår fem stjerner indenfor fodgænger-sikkerhed, fire stjerner for forsæde passagerer og tre stjerner for barnesikkerhed. Et vigtigt element i Euro NCAPs vurdering af børnesikkerhed inkludere blandt andet hvor let eller svært det er, at få børn ind og ud af en autostol på bagsædet,” siger Fords pressechef Lene Dahlquist i en kommentar til vildmbiler.dk.
Den ny Mustang vil, udover de nyeste elektroniske sikkerhedsfeatures, også få et mere aggressivt udtryk med en ny lavere front, der giver et mere strømlinet udseende og en bedre aerodynamik, nye ventilationskanaler i motorhjelmen og forlygter med fuld LED.
Bagerst på den nye Mustang ses en ny kofanger og spoiler. EcoBoost har som standard med en todelt udstødning, mens den V8-drevne Mustang GT er med en firedelt.
Fem-liters V8-motoren i Mustang er stadig toppen af poppen, men den er i nyeste version optimeret med lidt flere hestekræfter og en bedre benzinøkonomi.
Den fire-cylindrede turbomotor er også blevet peppet op, mens 3,7 liter V6’eren er historie.
Ford er også klar med en ny spændende 10-trins automatisk gearkasse til de to motorvarianter.
Den nye Mustang rammer de Nordamerikanske veje allerede dette efterår, men Europa følger hurtigt efter i starten af 2018.
GIPHY App Key not set. Please check settings