Automatiseret køreteknologi giver gradvist mere og mere hjælp til føreren – med det fremtidige mål, at bilen tager fuld kontrol.
Men der er mere i det: Vi ønsker at gøre biler til bedre bilister end mennesker for derved at øge trafiksikkerheden. Med andre ord: teknologien skal arbejde mere pålideligt end mennesker.
Det er en stor udfordring, især når det gælder registrering af omgivelserne. Kun hvis en automatiseret bil til enhver tid pålideligt ved, hvad der sker i dens omgivelser, kan den vælge den rigtige kørestrategi og være sikkert på farten.
Bosch satser på forskellige sensorprincipper for omgivelsesregistrering bl.a. med ultralyds-, radar- og videoteknik. Hvad angår struktur og funktion, er kameraer det, der kommer tættest på det menneskelige øje, og derfor vil de være et uvurderligt aktiv for automatiseret kørsel og spiller allerede en væsentlig rolle inden for førerassistance.
Det er nu lykkedes Bosch at flytte kamerateknik i bilen op på et nyt udviklingstrin. Kombinationen af den helt specielle multipath-metode og kunstig intelligens (KI) for objektregistrering vil gøre omgivelsesregistrering langt mere pålidelig og øge trafiksikkerheden.
Biler med førerassistance, automatiske nødbremsesystemer og automatiseret kørsel skal kunne se alle genstande i deres omgivelser. Derudover skal de lynhurtigt kunne registrere, hvis en genstand er relevant for kørestrategien. Og lige så hurtigt skal de finde ud af, hvad reaktionen på relevante genstande skal være. Skal de bremse, svinge eller bare fortsætte?
I modsætning til det menneskelige øje er det nye Bosch MPC3 mono-videokamera blevet optimeret til at kunne træffe sådanne beslutninger.
For mennesker er det én ting at se og en anden ting rent faktisk at registrere, hvad vores øjne ser. Vores øjne er helt sikkert vidundere, men vi har vores svagheder, når det gælder visuel opfattelse. Bare fordi vi ser noget, betyder det ikke, at vi registrerer og forstår det.
Mange bilister, der er involveret i ulykker, siger, at de havde set i den rigtige retning, men ikke så den anden part. Det vurderes, at op til 50 pct. af sammenstødene i trafikken skyldes dette fænomen.
Det nye Bosch-kamera er bedre end det menneskelige øje i denne henseende, ikke mindst fordi det aldrig bliver træt og arbejder lige godt efter flere timers kørsel som på de første kilometer.
Den ny teknologis store styrke ligger i den robuste objektregistrering – takket være multipath-metoden fra Bosch. Den gør også brug af kunstig intelligens. Fx har ingeniørerne fra Bosch lært kameraet at registrere pålideligt, om vejrabatten også er farbar, når afstribningen mangler.
Denne kameraintelligens er baseret på Bosch’s knowhow og integreret i en chip, V3H, fremstillet af det japanske firma Renesas. Det kan også forbedre eksisterende førerassistentsystemer og udvide deres anvendelsesområde. Det kan også gøre nødopbremsning mere pålidelig, da kameraet kan registrere fodgængere, selvom de er delvist skjult.
Det nye Bosch-kamera kan pålideligt læse tekst eller tal på vejskiltene pga. optisk tegnregistrering og viser bilisten disse informationer på et display på instrumentbrættet.
Den nye Bosch-teknik vil blive anvendt i de første biler i løbet af 2019.
GIPHY App Key not set. Please check settings