Dieselmotoren er et stort samtalemne!
Kloge og mindre kloge eksperter debaterer flittigt motorens fremtid eller snarlig død.
Nu blander tyske Bosch sig og lancerer ny teknik som kan sænke NOx-udslippet betragteligt.
“Diesel har en fremtid, og i dag vil vi en gang for alle afslutte debatten om diesel skal være eller ikke være,” sagde Volker Denner fra Bosch på et pressemøde i Berlin.
Med en ny teknik er det allerede i dag muligt at sænke udslippet af de skadelige stoffer, så motorerne opfylder fremtidens betydeligt hårdere krav.
Den ny teknik er baseret på allerede eksisterende komponenter samt en ny indsprøjtningsteknik kombineret med et nyudviklet luftgennemstrømnings- og temperaturreguleringssystem.
I dag må en dieselmotor maksimalt udslippe 168 milligram NOx per kilometer (Euro 6-standarden siger 80 milligram, men EU tillader en overskridelse på 110 pct., hvilket giver 168 milligram).
Dette maks-tal sænkes i 2020 til 120 milligram (Til den tid er 50 pct.s overskridelse tilladt, hvilket vil sige 80×1,5).
Det betyder, at hverken dagens begrænsning eller den, der træder i kraft om to år, vil være et problem for Boschs ny teknik, der vil udlede så lidt som 13 milligram NOx per kilometer, hvilket er næsten en tiendel af den mængde, der tillades fra 2020.
13 milligram pr. kilometer er ikke en figur målt ved den fantastiske NEDC-kørselscyklus, men er registreret i realtidsvejstrafik (RDE).
GIPHY App Key not set. Please check settings