De avancerede infotainment- og aircon-systemer i nye biler er en fare for sikkerheden på landevejene.
Det er blevet bevist gennem flere seriøse undersøgelser, og ny af slagsen, lavet af det engelske forbrugermagasin, What Car, afslører nu hvilke biler, der er bedst og værst.
De har testet 20 forskellige systemer, der omfatter størstedelen af de forskellige typer infotainment-systemer og instrumentpanellayouter, der tilbydes i de nyeste biler
Hele Resultatet af testen kan du se i bunden af artiklen, men vi kan godt afsløre, at fire tyske luksusbiler topper listen, mens den populære familiebil, Mazda 3, tager sig af femtepladsen.
What Cars eksperter har udførte seks opgaver, som føreren af bilen ofte udfører, mens de er på farten, herunder ændring af temperaturen, zoom ud på en indstillet rute på navigationen og skift fra en radiostation til en anden, med hver tidsindstillet handling.
Distraheret kørsel tegnede sig for 15 pct. af alle trafikulykker i Storbritannien i 2018 sammenlignet med 13 pct. i 2016 og 14 pct. i 2017. I fatale kollisioner var distraheret kørsel en medvirkende faktor i 25 pct. af hændelserne.
Hvert sekund, der bruges til at kigge væk, kan være farligt, da et køretøj, der bevæger sig ved 30 km/t, kører 13,5 meter hvert sekund.
Undersøgelsen viser, at systemer med fysiske knapper er meget mindre distraherende at bruge på farten end dem, der kun kan ændres ved hjælp af en berøringsskærm.
Det tog dobbelt så lang tid at justere varmekontrollerne på nogle biler med berøringsskærm i forhold til fysiske drejeknapper. Og det tog op til fire gange længere tid at zoome ud på navi-kortet for at se en forprogrammeret rute ved hjælp af en berøringsskærm end den gjorde ved hjælp af en drejeknapenhed. De nemmeste systemer til justering af navi-kortet var Audis Virtual Cockpit Plus og BMW’s iDrive, mens det mest distraherende var Lexus 12.3″ multimedieskærm
Testene fremhævede også fordelene ved at have en række forskellige måder at udføre en opgave på, så føreren kan vælge det mest praktiske til hver situation. De bedste systemer giver dig mulighed for at bruge fysiske knapper, berøringsskærmen eller stemmestyringen til at udføre en lang række kommandoer.
Brug af et sofistikeret stemmestyringssystem er den mindst distraherende måde at udføre mange opgaver på. Systemerne i Audi, BMW og Mercedes-Benz genkender alle naturlige taler, så du kan aktivere dem ved at tale og derefter bede dem om at udføre din ønskede opgave og næppe slippe dine øjne fra vejen overhovedet.
Det er Imidlertid er ikke alle stemmestyringssystemer, der er intuitive eller hurtige til at reagere. What Cars testere kiggede væk fra vejen mere end dobbelt så længe i biler med de værste systemer.
Resultatet af testen gav følgende resultat:
GIPHY App Key not set. Please check settings