210 hestekræfter, dynamiske køreegenskaber og et frækt design.
Det var det første “billede”, vi fik af den ny Toyota Yaris.
Men når den populære bil kommer til Danmark i maj, er det i en mere afdæmpet folkelig udgave, og til priser, hvor alle kan være med.
115.990 kr. kan den fås til, og vel at mærke med automatisk nødbremsesystem.
Toyotas sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, indeholder udover automatisk nødbremse ved hastigheder op til 80 km/t., også vognbanealarm, der advarer, hvis du overskrider vejstriber uden at give tegn med blinklyset samt automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.
Det er ikke kun den billigste udgave af den nye Yaris, der udmærker sig med attraktive priser.
Hybridbilen, der er den mest populære version af Yaris, vil fremover kunne fås fra 169.990 kr. Det er en mindre stigning i forhold til den tidligere Yaris, men da den nye Yaris også har mere udstyr som standard end den gamle, ligger prisen reelt på samme niveau trods de mange forbedringer.
På motorfronten vinker den nye Yaris farvel til den kendte 1.33-liters benzinmotor og hilser samtidig velkommen til en ny og større fire-cylindret 1.5-liters benzinmotor med 111 hk og et gennemsnitligt brændstofforbrug på ca. 22 km/l ved blandet kørsel.
Priserne på den ny Yaris med 1.5-liters benzinmotor starter fra 144.990 kr.
For de penge får du centrallås, regnsensor, halogen-forlygter og sædevarme. Går man et udstyrstrin op til T2, får du endvidere fjernbetjent centrallås, 7” stor multimedie touch skærm med Bluetooth til håndfri mobil og trådløs streaming af musik, bakkamera, læderrat, 4.2” TFT-farveskærm i instrumentpanelet foran rattet med trafikskiltegenkendelse samt projektørforlygter.
T2-udstyrsvarianten koster fra 142.990 kr. med 1.0-liters benzinmotor.
Du henter dog endnu mere værdi for pengene, hvis du vælger varianten T2 Premium, hvor du for kun 5.000 kr. mere også får automatisk klimaanlæg, 15” alufælge, handskerum med køling, tågeforlygter med kromdetaljer, sidelister, mørktonede ruder og fartpilot med fartbegrænser.
Mest udstyr får man dog i de to topudstyrede varianter – enten med Smart-pakke til T2 Premium eller i en mere sprælsk udgave kaldet Flavour.
Udgaven kan bl.a. bryste sig med et kontrastfuldt sortlakeret tag, et interiør med farvemæssige detaljer, der matcher bilens lakering, 16” alufælge, bagspoiler, automatisk foldbare sidespejle med varme samt LED-lys for og bag, mens Smart-pakken rummer udstyr som bl.a. akustisk forrude med ekstra støjbegrænsning, elruder både for og bag, LED-lys for og bag, automatisk foldbare sidespejle med varme, nøglefri betjening og DAB+ radio.
Det er fortsat hybridudgaven af den nye Yaris, der trumfer alt med sin brændstoføkonomi på gennemsnitligt 30,3 km/l ved blandet kørsel og en CO2-udledning på beskedne 75 g/km.
Toyota-ingeniørernes store fokusområde i videreudviklingen af hybrid-versionen har været at reducere støj og vibrationer yderligere, særligt under acceleration. Det er lykkedes bl.a. ved brug af et nyt motorophæng samt nye drivaksler fortil.
Samtidig har justeringer ved både støddæmpere og den elektriske servostyring forbedret komforten betragteligt og gjort hybridbilens styretøj mere præcist.
210 hestekræfter Ahhhh?
Tror nu, at du mener 111 HK? 😉
Nej 210 er rigtigt. Det havde den første udgave af den ny Yaris, en specialudgave.