in

Tom K. og Magnussen slår Alonso

Fernando Alonsos uhyggelige crash med 307 km/t. I sæsonens første Grand Prix i Melbourne trækker store overskrifter i flere medier.

Den internationale motorsport organisation, FIA, har nemlig analyseret data fra bilen og de viser, at hans møde med barrieren skete med en kraft på 45 G.

“Et lille tøsecrash,” siger Jan Magnussen til vildmbiler.dk med et smil. 

Han har også prøvet at møde muren med et ordentligt brag.

Det skete på Laguna Seca i 2009, hvor han kort før målstregen blev skubbet af banen af tyskeren Jörg Bergmeister og sendt direkte ind i betonmuren.

G-påvirkning; 52.

“Det var voldsomt, og jeg brækkede halebenet,” fortæller Magnussen, der i weekenden er på Ring Djursland for at forsvare sin samlede førsteplads i DTC. 

“Et lille tøsecrash,” kunne Tom Kristensen med rette også sige om det Jan Magnussen oplevede.

Men der har han ikke gjort!

Mister Le Mans oplevede i et DTM-løb på Hockenheim i 2007 at blive ramt af en konkurrent i siden, og det udløste 80 G.

Ulykken skete på første omgang i sæsonens første afdeling. Tom Kristensen ramte en curb og spandt foran Alexandre Premat, der kom med 192 km/t. Efterfølgende blev han også ramt af en anden kører.

Jeg så det på Tv, og det så uhyggeligt ud. Hans Audi var skilt ad i atomer.

I alle tre tilfælde blev kørerne reddet af racerbilenes sikkerhedszoner og udstyr.

Men Tom Kristensen slap dog ikke fra ulykken lige så heldigt som Alonso og Magnussen. Han måtte gennem et intensivt genoptræningsprogram, men formåede med hårdt arbejde og eksperters hjælp at blive klar til Le Mans samme år.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Læs her og blive klogere på Le Mans

Stærkere priser på Mazda CX-3