Det er langt mere klimavenligt at rustbeskytte sin bil og beholde den end at købe en ny.
Ifølge grøn tænketank udleder det op til fem gange mere CO2 at lave en ny bil end at køre i en typisk bil et helt år.
Det er god latin, at vi som en del af kampen mod global opvarmning skal skifte vores gamle CO2-prustende biler ud med nye og mere brændstofeffektive køretøjer. Danmarks Statistik viser, at mange har taget opfordringen til sig, for med en gennemsnitsalder på 8,8 år er den danske bilpark yngre end i mange år. Ifølge Torben Chrintz, der er videnskabelig klimarådgiver i den grønne tænketank Concito, er udviklingen imidlertid ikke til gavn for klimaet. Den mængde CO2, der bliver brugt i produktionen af moderne biler, er nemlig op til fem gange højere end den årlige udledning fra en gennemsnitlig bil.
“Produktionen af en ny bil koster isoleret set mellem 10 og 15 tons CO2, når vi medregner hele forsyningskæden. Til sammenligning udleder en typisk bil omkring tre tons om året. Man skal dermed køre rigtig mange kilometer årligt eller have en bil med virkelig dårlig brændstoføkonomi, før det med klimabrillerne på kan svare sig at købe en ny bil. Derfor opfordrer vi alle til at vedligeholde bilen så godt som muligt,” forklarer Torben Chrintz.
Han pointerer, at man som tommelfingerregel skal køre mere end 25.000 kilometer om året og samtidig have en bil, der kører mindre end 14 kilometer per liter brændstof, før det giver mening at købe en ny bil for klimaets skyld.
Biler bliver bygget til at leve mellem syv og 12 år, men ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, kan biler sagtens holde op til 18 år, hvis de får den rigtige vedligeholdelse. Særligt vigtig er rustbeskyttelse. Bortset fra ulykker er rust er nemlig den hyppigste grund til, at danske biler bliver skrottet.
“Jeg oplever gang på gang bilejere, der har beholdt deres bil i mange år, fordi de giver bilen rustbeskyttelse helt fra begyndelsen. Rustbeskyttelse er uden tvivl den bedste investering, hvis man ønsker at beholde sin bil længe, siger Jan Ole Helbo, der i sit arbejde blandt andet fører uvildigt tilsyn med de centre, der udfører rustbeskyttelse.
Dinitrol, der er Danmarks største udbyder af undervognsbehandlinger, har netop fået foretaget en undersøgelse af YouGov, og den viser, at kun 56 pct. af bilejerne har givet deres bil rustbeskyttelse. Det miljømæssige potentiale i at forøge bilernes levetid er dermed stort.
“Hvis flere danskere beskyttede deres bil mod rust, kunne vi skære ned på det samlede CO2-udslip. Tendensen er lige nu, at vi skifter bilerne ud hurtigere end før, men den skal vi have vendt. Og der er flere gode grunde til at rustbeskytte bilen. Man får færre værkstedsregninger, længere levetid og større sikkerhed, da rust i undervognen øger risikoen for personskader ved kollisioner, fortæller Morten Geisler Schouboe, der er direktør i Dinitrol.
En svensk undersøgelse foretaget af forsikringsselskabet Folksam har vist, at risikoen for alvorlige personskader og død stiger med 20 pct,, hvis der er rust i dele af bilens bærende del.
GIPHY App Key not set. Please check settings