in

Erik “Carlsson på taget” er gået bort

0

En international rallylegende er gået bort.

Erik “Carlsson på taket”, også kendt som Mr. Saab, er i dag død, 86 år gammel.

Erik Carlsson var et ikon på den internationale rallyscene og en utrættelig ambassadør for Saab, som han i den grad var med til at gøre kendt.

I bogen Mr. Saab, står beskrevet hvordan Carlsson blev associeret med Saab:

Erik købte i sine unge dage en Saab 92 fra en landmand der var gået fallit og begyndte at skræmme livet af mælkemændene i og omkring Trollhättan. På dette tidspunkt, inden Sverige begyndte at køre i højre side af vejen, var der ingen hastighedsbegrænsning.

Der var masser af grusveje, vejret var altid dårligt, og det var under disse “favorable” forhold, at Erik lærte at holde momentet og hastigheden oppe på den undermotoriserede Saab.

Han lærte at rette kurverne ud, hvor vigtigt det var at undgå for store udskridninger og køre den korteste linie.

 

Hans første løb med racerlicens var typisk for Erik. Topfart over et kæmpe hop, en hård landing- og batteriet i bagagerummet blev flået ud af holderne. Batterikablet knækker og motoren dør. Bilen farer baglæns uden motorkraft gennem et hegn og ender i haven hos den lokale landhandel/købmand.

Co-driver Sten Helm, som arbejdede på kraftstationen i Trollhättan, henter tape hos købmanden, fikser problemet med strømmen så de kan fortsætte – og de vinder deres klasse.

 

Hver dag, trænede Erik en time inden han skulle på arbejde og hver mandag efter en raceweekend dukkede han op hos Saab, på fabrikken for at “tigge/låne” reservedele. Senere blev han ansat på livstid og behøvede aldrig mere bekymre sig, om der var reservedele.

 

De tidlige Saab modeller kørte ikke stærkt, ikke målt på hastighed, men Erik Carlsson formåede at klemme hver eneste lille hestekraft ud af den lille forpinte motor. I dag har biler med lethed flere hundrede hestekræfter. Men den dag det lykkedes Saab at trække 85 hestekræfter ud af en 850 kubiks motor, fik hele racer afdelingen på Saab fabrikken kage.

Erik Carlsson var officielt fabrikskører for Saab fra slutningen af 1950’erne til starten af 1970’erne. 1960’erne blev toppen af hans karrierre, med sejre i RAC-ralliet tre år i træk; 1960, 1961, 1962 og i 1962 og 1963 vandt han også Monte Rarlo ralliet.

Og blev en legende.

Erik Carlsson blev gift med en lige så dygtig rallykører, (Sterling Moss’s lillesøster) Pat Moss i 1963, og sammen skabte de et lille rallydynasti og partnerskab, der varede frem til hendes død i 2008.

Parret boede i England, hvor de også har en datter, Susie.

Vi siger tak og hvil i fred til Trolhättans ynglingssøn, Erik “Carlsson på taket”.

 

PS Vi har også haft en Saab legende i Danmark, Keld Hansen, Saab forhandler fra Birkerød, men den historien får i en anden gang.

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

One Comment

  1. Erik Carlsson havde til navnet ”Carlsson på taget” da det ikke var helt ualmindeligt at han rullede 
    bilen under løb. Under Safari ralliet påstod han at det var med vilje for at undgå et sidde fast i et mudder hul. 
    Alle journalister trak på smilebåndet – men Carlsson på taget viste dem så lige – en gag til – hvordan man ruller 
    en SAAB, lander på hjulene og kører videre.

Bedste lyd: Köenigsegg eller LaFerrari? 

Christina Nielsen får Le Mans smagsprøve