in

Mazda2 med fornem pris i bagagen

Den ny Mazda2 bliver præsenteret for motorpressen den 3. november i Barcelona og kommer til salg herhjemme i april/maj.

Og den kommer hertil med stor hæder i bagagen. Den er nemlig kåret til årets bil i Japan 2014-2015.

Mazda2 er den fjerde model i den nye generation af biler fra Mazda, en såkaldt B-segment-bil med konkurrenter herhjemme som den ny Opel Corsa, VW Polo, Toyota Yaris og Peugeot 208. Smart og kæk som brødrene, specielt Mazda3, er den!

“Vi har endnu forhandlet priserne på plads, men vi forventer, at de bliver lige så konkurrencedygtige som 3 og 6 er i deres respektive klasser,” siger pressechef hos Mazda DK, Jannick Olsen til vildmbiler.dk.

Mazda2 fås kun som 5-dørs og minder stærkt om konceptbilen Hazumi, der blev vist på biludstillingen i Geneve i foråret, og i interiøret genkender man mange elementer fra den større Mazda3. Det betyder blandt andet, at Mazda2 kan leveres med et head-up display, der viser hastigheden og andre informationer højt oppe i førerens synsfelt.
Mazdas avancerede infotainment-system med en 7 tommer stor trykfølsom skærm øverst på instrumentbrættet og en HMI Commander mellem forsæderne kan også leveres til den nye Mazda2.

Mazda2 kommer med en helt ny 1.5-liters Skyactiv-D dieselmotor med 105 hk og et maksimalt drejningsmoment på 220 Nm. Den har en brændstoføkonomi på imponerende 29,4 km/l ved blandet kørsel. Derudover bliver der tre forskellige1.5-liters Skyactiv-G benzinmotorer, der yder henholdsvis 75, 90 og 115 hk at vælge imellem. De kører henholdsvis 21,3, 22,2 og 20,4 km/l.

Kræfterne overføres til forhjulene via 5- eller 6-trins manuelle gearkasser eller en 6-trins automatisk gearkasse. Samtlige gearkasser er nyudviklede, kompakte og lette.

Undervognen er også konstrueret efter Mazdas SKYACTIV-principper, og målet har været at opnå en tilstand af ”Jinba Ittai”, et japansk begreb, der udtrykker den tilstand, der opstår, når en rytter er et med sin hest. I praksis betyder det, at Mazda2 både er komfortabel og dynamisk med en præcis og direkte styring.

Mazda2 er desuden meget veludstyret med ny og moderne teknik, ikke mindst på sikkerhedsområdet. Det bliver blandt andet muligt at købe Mazda2 med Blind Spot Monitoring (BSM), der er udvidet til også at advare om genstande, der nærmer sig fra siderne, når man eksempelvis bakker ud af en parkeringsbås.

I den letteste version vejer Mazda2 bare 970 kg på trods af, at den har den stærke og sikre SKYACTIV-karrosseristruktur. Det skyldes en udbredt brug af let og ultralet højstyrkestål.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Den nye Mazda2:[/highlight]

 Modeller SKYACTIV-G 1.5 SKYACTIV-G 1.5
SKYACTIV-G 1.5
SKYACTIV-D 1.5
Maks. ydelse HK/omdr.  75/6.000 90/6.000  115/6.000  105/4.000
Maks. moment Nm/omdr.  135/3.800  148/4.000  148/4.000 220/1.400-3.200
Transmission 5MT 5MT / 6AT 6MT 6MT
Brændstoføkonomi Km/l 21,3 22,2 / 20,8  20,4  29,4
CO2-emission g/km 110 105 / 112  115 89

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Elgaard satser internationalt

Magnussen vs. Button – Den uendelige historie